26 maj 2009

Finanskris i juniorform

Det är inte alltid så lätt att lära barn och ungdomar att hantera pengar, det vet jag av egen erfarenhet, här hemma har vi en spara och en slösa.

Jag har tagit del av en undersökning om barn och ekonomi som Danske Bank låtit göra med 1500 barn i åldern 8-12 år. Intressant att se är att sex av tio barn har hört talas om finanskrisen och 44 procent känner sig oroliga.

Vart tredje barn upplever även att föräldrarna är oroliga över familjens ekonomi och en del oroar sig över att familjen inte ska ha tillräckligt med pengar.

Barn är kloka och säger att restaurangbesök, bio och leksaker är saker man kan spara in på vid behov, medan mat och kläder är saker vi behöver.

Det som jag tycker är oroväckande är att många barn istället för vecko- eller månadspeng hellre vill få pengar vid behov. Det tror jag är fel väg att gå, det blir svårt att lära sig pengars värde, att spara och så småningom ta ansvar för sin egen ekonomi.

Men visst är det lätt och bekvämt att sticka till barnen pengar när det behövs, men jag tror man gör både barnen och sig själv en björntjänst. Våra barn har månadspeng och det har hittills fungerat bra, även om de oftast klagar på att den är för snålt tilltagen. Kanske släpper vi barnbidraget till vår tonårsdotter i höst.

Hur som helst vore det bra om privatekonomi kom in på skolschemat men i första hand tycker jag ansvaret vilar på föräldrarna. För små barn, 5-9 år finns onlinespelet Penningborg där man leker fram grunderna i privatekonomi.

Annars ser det ut som rekylen är här, kanske blir det köpläge i Sandvik som jag sneglar på.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med: månadspeng är klart bäst - då lär barnet sig att konsekvensen är ett resultat av handlingen.
Att släppa barnbidraget är också bra, vid en viss ålder - försök dock att få henne till att ha det på ett separat konto, t.ex. kallat "kläder".
Har själv en numera vuxen dotter.
Lycka till!

Anders sa...

Hejsan,
Vi maste verkligen borja med veckopeng/manadspeng till var aldsta kille (7 ar). Skarpning kravs!

Man bor engagera barnen mycket. Text hjalpa till med flask/burkatervinning. Manga barn ar valdigt bortskamda. Exemplevis lag det ett par 2 kr returflaskor utanfor konsum i helgen mitt pa dan. I min ungdom hade man tagit flaskorna direkt och rusat in for att panta (iochforsig hade man sekunden darefter kopt godis eller glass). Nu far barnen godis och glass i alltfor stora mander utan prestation.

Anders sa...

Hej igen Finansmamman,
Intressant med Sandvik. Jag maste saga att jag ar orolig over utvecklingen i USA. Andelen tvangsforsaljningar av USA okar snabbt vilket givetvis ar lankat till den snabbt okande arbetslosheten. Okande arbetsloshet i USA och Europa kommer att minska konsumtionen ytterligare och produktionskapaciteten maste minska globalt och risken ar att da att produktionen stangs i USA/Europa da den generellt ar billigare i Kina och Indien.

Dock, langsiktigt ar nog Sandvik ett bra kop pa denna niva som jag anser vara tillsammans med Scania Sveriges absoluta industriparlor.

finansmamman sa...

Anonym: ja, ett separat konto är nog bra.

finansmamman sa...

Anders: ja, det är verkligen andra tider nu, har förgäves försökt få mina barn att samla tomburkar också men utan framgång.

Sandvik får man nog se som en långsiktig investering, det kan ju som du säger komma mer elände.

Patrik Appelquist sa...

Jag håller med dig. Tidigare förstod man det inte, när man själv gick i plugget. Men varför läser man inte om ekonomi och sparande tidigare i skolan?

Tack för en bra blogg!

//Patrik