12 februari 2009

Byter snö mot sand

Sportlovet närmar sig med stormsteg, en vecka då vi alltid brukar åka skidor, men inte i år. Vi längtar alla efter sol och värme och resan i år går därför söderut.

Det känns ändå lite konstigt, det är nästan så jag ångrar mig, men så tänker jag på all packning och utrustning som ska med till en fjällstuga och då känns det ändå ganska skönt att sjunka ner i en flygplansfåtölj och koppla av. Fjällen finns ju kvar, det får bli en långweekend senare.

Det var inga problem att hitta en resa trots att vi var ute i sista minuten. Resebranchen har knappast hunnit minska utbudet till sportlovet, det slår igenom först till vår och sommar.

Det jobbas på med stimulanspaketet i USA, förhoppningsvis lyckas man få det klart för underskrift i helgen. Jag är rädd för att det tar lång tid innan paketet verkar, men den psykologiska effekten borde vara omedelbar.

Bioteknikföretaget BioGaia har kommit med sin rapport idag. Vinsten före skatt blev 24 miljoner kronor, att jämföra med 10,7 miljoner året innan. Omsättning steg till 145 miljoner kronor, fjolåret 106 miljoner, däremot minskar omsättningstakten något, kanske inte så konstigt med tanke på rådande konjunktur.

Bolaget har det senaste kvartalet slutit en rad nya avtal och räknar med att lanseringar av produkterna kommer att ske i ett stort antal länder år 2009. Jag har inte aktien i min portfölj ännu men jag har den under bevakning.

Se min fullständiga blogg på www.finansmamman.blogspot.com

Inga kommentarer: