30 mars 2009

Vågar Mona Sahlin agera?

Jag tror börsen kommer att vara lite avvaktande den här veckan inför G20-mötet på torsdag. Då ska den globala finanskrisen avhandlas och vad man beslutar där kan säkert komma att styra börsen, åtminstone på kort sikt. Jag tror inte man ska ha för högt ställda förväntningar på mötet.

Nu har jag tittat lite närmare på Mini Futures, hävstångsinstrumentet från RBS. Jag tänker prova med en liten summa, man behöver ju heller inte satsa några stora pengar då instrumentet kräver liten kapitalinsats.

Det här får man se som en krydda men risken är ändock begränsad då man inte kan förlora mer än satsat kapital.

Det finns inte så många underliggande aktier att handla med därför riktar jag in mig på något aktieindex istället, förmodligen väljer jag S&P 500.

Nu gäller det att välja rätt tillfälle, fortsätter USA börsen att backa lite till har jag tänkt gå in och köpa en S&P 500 Long, alltså dra nytta av en stigande marknad då börsen vänder upp igen.

Turerna i AMF affären ser ut att fortsätta, det ska bli intressant att se upplösningen och hur socialdemokratiska partistyrelsen kommer att agera framöver.

Helgen har varit ganska hektisk med slutspel i innebandy för ungdomar. Efter flera rafflande matcher stod min dotters lag som segrare och nu kan de stoltsera med att vara både seriesegrare och distriktsmästare. Vilken lycka!

Mellan matcherna hann vi med ett besök på mässan "Ung Företagsamhet". Roligt att se alla driftiga gymnasieungdomar som startat företag och provat på allt från affärsplanering och marknadsföring till färdig produkt.

De var duktiga säljare också, jag hade mycket god choklad med mig hem.

www.finansmamman.blogspot.com

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det gör hon inte. Mona Sahlin är helt osjälvständig.

LO gör konkurs:

"Stig Larsson, förbundsordförande för Svenska Elektrikerförbundet, uppger att hans förtroende för LO-basen Wanja Lundby-Wedin inte på något negativt sätt påverkats av den senaste tidens händelser.

- Hon kan självklart sitta kvar."

Och socialdemokratin utropar sig själv som segrare i Aftonbladet.

Vilket erbarmligt skådespel!

De struntar i folket. De är inte ens intresserade av att vinna nästa val. Det enda som intresserar dem är att slå vakt om sina egna förmåner.

Vi motser nästa opinionsundersökning med stort intresse.

Anonym sa...

Först är Wanja Lundby Wedin med och skriver på dessa generösa avtal för att sedan bryta sitt ord och revoltera mot det hon själv godkänt.Snacka om att vara en förädare i alla led rakt igenom.Hela ärendet suger minst lika mycket som den förre detta arbetarregeringen Socialdemokraterna.Otroligt är minst sagt en underdrift.

Roger