15 september 2009

Goda råd kan bli dyra

Angående Swedbanks nyemission tycker jag det är fel att kalla den krånglig. Genom att påtala att en nyemission är krånglig för mindra aktieägare kan det få effekten att många säljer sina aktier istället och på så sätt kanske förlorar på att inte vara med i Swedbanks nyemission.

Det är inte krångligt. De flesta får information från sin bank eller mäklare hur man ska förfara. Man måste naturligtvis ta sig tid och läsa igenom vad som står. Är det här den första nyemissionen man ställs inför och man inte förstår hur det går till, ja, se det som en möjlighet att lära och fråga banken/mäklaren om något är oklart.

Att vara aktieägare kräver ett visst engagemang, som att ta del av den information som skickas ut och att själv uppdatera sig om bolagen man är aktieägare i. Om man inte är beredd att göra det är det bättre att köpa fonder, betala en förvaltningsavgift och låta någon annan göra jobbet.

Ericsson verkar vara i en uppåtgående trend och jag behåller min Mini future ett tag till. Kursen ligger nu runt 2,25 kr och det börjar kännas frestande att ta hem vinsten men jag avvaktar lite.

4 kommentarer:

MK sa...

Hur länge tror du att Ericsson kommer krypa uppåt? hur lång utvecklingstid ligger de efter resten av börsen?

finansmamman sa...

Det är svårt att precisera någon tid men värderingen ska nog upp en bit.

Anonym sa...

Vill gärna veta mer kring dina funderingar gällande HQ's sektor ETFer? I och med att de går att blanka (på samma sätt som aktier om man har de avtalen) så finns det nog en hel del intressanta spread bets att göra?!

finansmamman sa...

Hej,
Jag har ingen uppfattning om detta,jag brukar inte blanka aktier.